Menjadi
guru merupakan pekerjakan yang super. Karena pekerjaan ini tidak hanya
membutuhkan kemampuan dasar guru yaitu mentransfer pengetahuan saja tetapi guru
juga dituntut untuk membimbing anak didik agar menjadi generasi yang cerdas,
kreatif, santun dan berbudi luhur sesuai dengan tujuan pendidikan kita yaitu
pendidikan karakter.
Dan
akan menjadi sangat super sekali jika seorang guru berperan ganda yaitu
membentuk bangsa yang cerdas tetapi tidak melupakan jati dirinya. Hal inilah
yang sedang giat-giatnya di jalankan oleh guru-guru kita khususnya guru bahasa
daerah. Menjadi guru bahasa daerah bukanlah hal yang mudah untuk saat ini
karena kebanyakan orang sudah mulai melupakan nilai-nilai budayanya yang
dianggapnya sudah tidak sesuai lagi jika digunakan saat ini. Hal ini bisa
dilihat dari hal terkecil seperti bahasa, mungkin orang lain menganggap sudah
biasa jika anak saat ini tidak menggunakan bahasa daerahnya sendiri. Namun jika
hal ini terus saja dibiarkan akan berakibat tidak akan ada lagi anak yang bisa menguasai
bahasa daerahnya. Hal inilah yang coba diubah oleh guru-guru kita. Mengubah
kebiasaan kecil untuk menjadikannya sebuah kebiasaan yang besar.
Namun
permasalahannya masih banyak guru bahasa daerah yang belum menemukan cara terbaik untuk mengatasi masalah
ini. Seperti halnya pelajaran bahasa daerah dijadikan “momok” yang menakutkan bagi
sebagian siswa yang tidak bisa menggunakan bahasa daerahnya secara fasih. Saat pelajaran
guru menggunakan bahasa daerah yang kurang dipahami siswa dan siswa juga dituntut
berbicara dengan menggunakan bahasa daerahnya sehingga banyak siswa yang hanya
diam karena takut tidak bisa menggunakan bahasa daerahnya dengan benar. Hal
inilah yang mengakibatkan pelajaran bahasa daerah menjadi kurang menarik dan
pada akhirnya tujuan dan misi guru yaitu melestarikan budayanya sendiri tidak
tercapai secara maksimal.
Hal
ini bisa diminimalisir jika guru mau mengubah cara mengajarnya seperti:
1.
Sabar
Guru
tidak hanya harus sabar menghadapi berbagai karakter dari peserta didiknya
tetapi juga sabar dalam membelajarkan bahasa daerah. Tidak semua siswa fasih
menggunakan bahasanya, masih banyak siswa yang kurang bisa berbahasa daerahnya
khususnya bahasa dengan tingkatan bahasa yang halus. Guru harus bisa membimbing
siswa agar bisa berbahasa daerah dengan kesabaran yang super. Pengajaran adalah
proses yang membutuhkan kesabaran.
2.
Ciptakan situasi yang menyenangkan
Agar
pembelajaran bahasa daerah tidak lagi dijadikan pelajaran yang menakutkan, guru
dituntut untuk cerdas membaca situasi dan lihai mengendalikan suasana
pembelajaran sehingga pembelajaran berjalan dengan baik dan terarah. Gunakan
humor di sela-sela pelajaran tetapi tetap memperhatikan tujuan pembelajarannya.
Menyelipkan humor dapat menghilangkan ketegangan dan rasa kantuk. dan tidak ada
kecanggungan atau ketegangan yang membuat suasana belajar susah di
serap.Sehingga tercipta suasana yang lepas tanpa beban.
3.
Lebih baik memberikan penghargaan
daripada hukuman
Anak
didik masih dalam proses belajar. Masih bisa dianggap wajar jika mereka keliru
dan melakukan kesalahan. Guru tidak boleh langsung menghukum siswanya tanpa
mengetahui alasan mereka melakukan itu. Hukuman tidak akan membuat siswa jera
apalagi dalam bentuk kekerasan. Hanya akan menambah ketidaksenangan siswa
dengan guru bahkan dengan pelajarannya. Jika memang perlu adanya hukuman,
berilah hukuman yang edukatif. Bagaimanapun hukuman yang sarat dengan kekerasan
baik fisik ataupun psikis sama sekali bukanlah solusi.
4.
Mengesampingkan egois pribadi
Kebanyakan
guru menggunakan keegoisannya dalam mengajar. Seperti sikap mendikte,
menghiraukan pendapat siswanya dan jarang bertukar pendapat dengan siswanya
mengenai proses pembelajaran dan inilah merupakan salah satu penyebab siswa
tidak menyukai pelajarannya. Dan pada akhirnya siswa menjadi malu dan takut
untuk bertanya kepada gurunya sendiri. Jangan karena ingin melestarikan bahasa
daerah tetapi guru hanya bisa mendikte siswa tanpa adanya proses membimbing
siswa untuk memahami dan menguasai bahasanya sendiri.
Dhaddi ghuru aropaaghi kalakoan se
mulje. Karana kalakoan ka’dinto ta’ coma ngabutoaghi kamampuan dhesar, engghi
ka’dinto tugas epon ghuru ta’ cokop nyampeagi elmo, namong ghuru jugan etontot
sopaje anak didik epon daddhi penerus bangsa se cerdas, kreatif, andhep asor
tor aklaq se mulje se padha sareng tojuen pendidikan engghi ka’dinto pendidikan
karakter
Ban
jugan lebbi sae pole manabi ghuru bisa aperan ganda engghi ka’dinto adeddaghi
bangsa se cerdas namon ta’ alopaaghi dha’ jateh diri bangsa epon. Hal ka’dinto
se sedang e semangat-semangat aghi ban ejalanagi sareng ghuru samangken. Khusus
epon ghuru basa daerah. Daddhi ghuru basa daerah benne hal se gempang neng saat
samangken. Karna kabenya’an oreng ampon aloppaaghi dhe’ nilai-nilai budaya epon
se ampon tak eanggep sesuai pole ban tak egunaaghi neng saat samangken. Hal
ka’dinto bisa eoladhin dhari hal sepaleng kene’ akadhi basa, mungkin oreng lain
ampon nganggep hal se biasa jika potra otabe potrena samangken ampon tak
agunaaghi basa daerah epon. Namong manabi hal ka’dinto ethinggal teros terosan
maka nyebab aghi potra potre ta’ bisa agunaaghi basa Madura epon. Hal ka’dinto
seecoba eobe sareng ghuru-ghuru samangken. Ngobe kabiasaan kene’ sopaja daddhi
kabiasaan se raja.
Namong
permasalahanna epon bannyak ghuru basa daerah se gillo’ nemmoaghi carah se
paleng baghus seghabai ngatasen masalah ka’dinto. Seperte halnah pangajaran
basa daerah se ededdiaghi pangajaran se paleng etako’e sareng mored se ghi’
bellom nguasae basa Madura se paseh. E bakto ghuru epon agunaaghi basa se
korang epahamme sareng mored tor mored epon etuntut tor mator agunaaghi basa
daerah epon saengghe bennyak mored se mele nenneng bein e bakto pangajaran.
Karna ta’ bisa agunaaghi basa daerah kalaban sae.
Hal
ka’dinto bisa ekorange manabi ghuru bisa ngobe cara ngajer epon akadiyeh:
1.
Sabar
Ghuru
benne kodhu sabbar dhalam ngadebbin cem-macemma sepat dhari mored namong ghuru
jugen sabbar dhalam ngajeraghi basa daerah epon. Mored sakabbina paneka badha
se korang faseh dhalam basa daerah, gi’ bannyak mored se korang bisa ngangguy
basa daerah khusus epon basa se alos. Ghuru kodhu bisa abimbing mored epon
sopaje bisa agunaagi basa daeranna sareng kasabbaranna epon. Pangajaran
minangka proses se ngabutoagi kasabbaran.
2.
Nyiptaaghi suasana se masenneng
Sopaja
pangajaran basa daerah ta’ daddhi pangajaran se nako’e dha’ mored ghuru etuntut
sopaja cerdas maos situasi tor lihai dhalam ngendaliaghi suasana pangajaran
sopaja pangajaran ajalan bagus tor sae. Ghuru jugan bisa gunaaghyi con-locon e
tengnganna pangajaran namong ghuru tetep ngoladhi dha’ tojjuen pembelajaran
tersebut. con-locon bisa ngelangaghi rasa tako’ sareng nganto’ tor canggung
sahingga tercipta suasanna se sae mongghu
mored epon.
3.
Ghuru lebbi sae apareng hadia otaba
penghargaan katembeng hokoman
Karnaepon
mored ka’dinto ghi’ dhalam proses ajar daddhi ghi’ wajar manabi mored ngalakone
kesalahanna. Ghuru ta’ kengeng langsung ngokom mored epon manabi ghi’ korang
ngaonenge alas an mored kasebut alako kasalahan. Hokoman ta’ adaddiaghi mored
jerrah ponapa pole dhalam bentuk kakerasan. Hal ka’dinto mala nambah ta’
sennengnga mored ka ghurunna jugan dhalam pangajaranna epon. Manabi parlo
sareng badhanna hokoman mored parengngaghi bei hokoman se sepat epon ngadidik
aghi ka mored. Kadhi ponapa bisaos se nyamanna hokoman sae hokoman secara fisik
otaba epon hokoman psikis sama sekalle benne solusi.
4.
Nyampengngaghi egois pribadinna ghuru
Kabennya’an
ghuru agunaaghi ka egoisanna epon dhalam ngajer akadiyah adekte, ta’ toman
ngirauaghi pendapat dhari mored tor jarang adiskusi sareng mored mengenai
proses pangajaran epon. Hal ka’dinto aropaagi sala settong sebbab mored korang
sonttuk dha’ ka pangajaran epon. Tor pada akhir epon mored arassa todus tor
tako’ dha’ ka ghurunna dhibi’. Je’ karanna terro alastareagiye basa daerahna
epon namong ghuru ka’dinto coman adekte ka moreddha tanpa bedhena
prosesabimbing mored sopaja paham tor nguasaen basa daerah epon.
0 komentar:
Posting Komentar